W dzisiejszym poradniku chciałabym znów przekazać Wam trochę teorii na temat tworzenia LO czy też kartek. Zajmiemy się złotymi zasadami w komponowaniu prac graficznych.
To zasady, które umożliwiają rozmieszczenie elementów na naszej pracy w taki sposób, aby: przyciągały uwagę oglądającego, kontrolowały kierunek oglądania, przekazywały informacje i wywoływały emocje.

1. Zasada trójpodziału – omawiałam ją tutaj (klik);

2. Punkt skupienia wzroku (punkt nacisku).
Generalnie jest to podkreślenie głównego elementu naszej pracy.
Jakie są sposoby podkreślenia punktu centralnego (wyjściowego / startowego) naszej pracy?
Nasz wzrok jest przyciągany do tych elementów, które się wyróżniają lub są podkreślone / zaznaczone.

Podstawowe sposoby nacisku / podkreślenia to:

a. lokalizacja – naturalnym punktem wyjścia jest lewa strona projektu, gdyż czytamy i piszemy od lewej, więc nasze oczy są do tego przyzwyczajone, jednak punkt centralny kompozycji jest również swoistym podkreśleniem głównego elementu;

001 (3)
b. znaczenie – podkreślamy to co jest dla nas ważne – obrazujemy znaczenie, czyli że na tym elemencie wzrok powinien się najpierw skupić;

002 (10)
c. izolacja / wyodrębnienie – jeśli w swojej pracy używasz kilku zdjęć w tym samym rozmiarze, to aby złapać punkt skupienia dobrze jest oddzielić główne zdjęcie od reszty zgrupowanych;

003 (2)
d. ozdoby – kiedy dekorujesz dany element, to zwiększasz jego wizualny styl i nadajesz mu znaczenie, sprawiasz że jest atrakcyjny dla oka i przyciąga uwagę np. polaroidowa ramka

043

ramka ze sznurka, itp.;

006 (7)
e. treść – czasem na pracy ważniejszy jest żurnaling, a zdjęcie jest jego uzupełnieniem, w związku z tym komponujemy LO tak, aby go podkreślić (nie mam przykładu, bo nie stosuję żurnalingu);

3. Kontrast przyciąga uwagę oglądającego, a praca jest bardziej ciekawa i oryginalna. Zasada kontrastu mówi, że powinny istnieć wyraźne, wizualne (widoczne) różnice między elementami na naszej pracy, czyli że jeden element różni się znacznie od drugiego (praktycznie jest jego przeciwieństwem). Kontrastowo możemy zestawić np.: wielkości, kolory, czcionkę, kształty itp.
Przy tworzeniu strony możemy wykorzystać kontrast:
a. rozmiaru – w grupie zdjęć to powiększone będzie kontrastowało z resztą, a zarazem przyciągało uwagę;

010 (4)
b. koloru – jaśniejsze kolory naturalnie przyciągają uwagę, między innymi są to barwy intensywne, nasycone (żółty, fioletowy itp.) oraz kolor biały – przyciągają one wzrok szybciej, jednak należy uważać żeby nie używać zbyt dużego kontrastu;

003 (2)

057 (2)
c. wartości / wagi (stopniowania) – różnice w stylu jasne i ciemne również przyciągają uwagę;

0054
d. czcionki – użycie różnych czcionek czy to kolorystycznie, czy wielkością pozwoli zwrócić uwagę na ważniejszą część w długim tytule, wytłuszczenie czy podkreślenie pomoże nam wyłuskać z żurnalingu ciekawszą treść.

121

Podpowiedź: dobrym sposobem na podkreślenie zdjęcia jest dodanie mu ramki poprzez dodatkową warstwę kontrastującego papieru lub wywoływanie zdjęć z białą ramką, co przyciąga wzrok.

4. Równowaga / wizualny balans. W równowadze najważniejszy jest punkt podparcia i rozkład “ciężaru” (elementów zawartych na naszej pracy).
Dzielimy ją na:
a. równowagę symetryczną – elementy naszego projektu po obu stronach naszej “wagi” powinny być w jednakowej masie wizualnej, aby zajmowały jednakową przestrzeń

018 (3)

niekoniecznie muszą być lustrzanym odbiciem.

lift#4

b. równowagę asymetryczną – elementy umieszczone na naszej pracy nie są zrównoważone wizualnie, punkt podparcia nie znajduje się w miejscu centralnym, a ciężar po obu stronach nie tworzy wizualnej równowagi.

12664

Pamiętaj również że czasem mniej oznacza więcej. Kiedy praca jest przeładowana sprawia wrażenie bałaganu i chaosu a nie harmonii i równowagi.

5. Wyrównanie nakazuje nam, aby świadomie umieszczać każdy element na naszej pracy z uwzględnieniem jego relacji z innymi elementami na stronie. Korzystając z linii prowadzącej (trasowanie), można tworzyć wizualne połączenia między elementami, nawet jeśli nie znajdują się one obok siebie. Linie prowadzące / wiodące zapewniają porządek, umożliwiają organizowanie i grupowanie elementów np. zdjęcia, bloki żurnalingu i warstwy (zazwyczaj są to prostokąty). Po wyrównaniu ich względem siebie często otrzymujemy marginesy, rynny lub wolną przestrzeń (zwana także białą przestrzenią).
Nie oznacza to, że wszystko musi być idealnie wyrównane, należy raczej przemyśleć, kiedy wyrównać a kiedy nie.
Wyrównywać możemy np.: do osi symetrii, do krawędzi, tworząc kolumny lub wiersze (pionowo lub poziomo).

lift#11

005 (3)
Wyrównanie elementów w punkcie centralnym (wyśrodkowanie)  jest często uważane za nudne (kompozycja centralna / środka). Przyczyny tego mają związek z tym, że asymetria często jest bardziej interesująca wizualnie niż symetria.

 

011 (6)
Centralne wyrównanie jest często używane do formalnych projektów, takich jak np. zaproszenia ślubne.

c.d.n.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.