Technologia idzie naprzód. Również komunikacja w Internecie weszła na zupełnie nowy poziom. Pisanie postów ze zdjęciami i multimediami już nie wystarcza, teraz liczy się bezpośredni kontakt z odbiorcą poprzez live streaming. Czy transmisja na żywo to chwilowa moda? A może coś wartościowego, co warto oglądać i aktywnie w tym uczestniczyć?  Czy lepiej obejrzeć dostępny w późniejszym terminie zapis? A może to tylko strata czasu? Na te i podobne pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym wpisie. Zapraszam.

Co to jest live streaming?

Live streaming jest transmisją video w czasie rzeczywistym, czyli udostępnieniem obrazu i dźwięku z dowolnego wydarzenia, w którym odbiorca nie może bezpośrednio uczestniczyć. Najpopularniejsze portale społecznościowe Instagram, Facebook i YouTube wprowadziły tę technologię w 2016 roku i jest ona dostępna za darmo. Istnieją też profesjonalne firmy zajmujące się dostarczaniem kompleksowych usług w zakresie realizacji transmisji internetowych oraz narzędzia pozwalające na dystrybucję livestreamu na kilku platformach jednocześnie. Dzięki temu można dotrzeć do większego grona odbiorców.

Źródło do streamingu

Wybór odpowiedniego kanału komunikacji to ważna decyzja uwarunkowana tym, jaki cel chcesz osiągnąć  i treści przekazać. Jeśli jesteś niezależnym twórcą, użyj platformy, na której regularnie publikujesz i już masz wielu odbiorców. Osoby będące w DT zazwyczaj transmitują na FP sklepu lub producenta, z którym są związane. Wiele relacji na żywo można oglądać na FP sklepu Świat Pasji. Dobrym pomysłem są również grupy tematyczne, skupiające pasjonatów danej dziedziny. Wtedy masz pewność, że temat transmisji będzie zgodny z Twoimi zainteresowaniami. Prawdziwą skarbnicą wiedzy pod względem przekazanych na live’ach treści i omówionych technik jest grupa Kreatywny Świat Naszych Pasji.

Podstawowy zestaw do transmisji

Jeśli chcesz prowadzić transmisje, czyli być streamerem, potrzebujesz smartfona, tabletu lub kamery, ewentualnie przyzwoitego mikrofonu oraz statywu do zamontowania urządzenia, z którego będziesz transmitować. Zazwyczaj kamerę mocuje się nad biurkiem lub stołem, żeby dobrze było widać prezentowany produkt lub projekt. Trzeba też pomyśleć o oświetleniu, najlepsze jest naturalne światło dzienne, jednak w przypadku relacji wieczornych lub nocnych przyda się dodatkowa lampa.

Wymogiem jest również w miarę szybki Internet i dostęp do portali społecznościowych. Streamować możesz z dowolnego miejsca, nie musisz w tym celu wynajmować specjalnego studia. Do Ciebie należy decyzja czy dziś streamujesz z domu, jutro podczas spaceru po lesie, a pojutrze pływając kajakiem.

Przed transmisją

Zanim rozpoczniesz transmisję, dobrze by było z wyprzedzeniem poinformować odbiorców o platformie i czasie transmisji oraz czego będzie ona dotyczyła. Podejmij także działania mające na celu zbudowanie wyróżniającego się kanału streamowego. Spersonalizuj go, umieść tam ciekawe informacje o sobie i o tym, kiedy i co tworzysz, zadbaj o oprawę graficzną. Streamuj regularnie, nie musi być często, ale powtarzalnie, np. w tym samym dniu tygodnia i o tej samej godzinie. Chodzi o to, żeby odbiorca wiedział, kiedy może Cię oczekiwać online. Będzie wtedy bardziej zmotywowany, żeby dołączyć do Twojej relacji.

Odbiorca

Dostęp do transmisji live z poziomu odbiorcy jest bardzo łatwy, wystarczy telefon, tablet lub komputer podłączony do Internetu. Zaletą jest to, że w odróżnieniu od fizycznych warsztatów, szkoleń czy konferencji, można oglądać relację, wykonując przy tym inne czynności, np. będąc na spacerze czy w podróży. Co więcej, zazwyczaj live’y są zapisywane i jeśli autor udostępni opcję „replay”, można je odtworzyć i obejrzeć w dogodnych dla siebie warunkach.

Interakcja podczas transmisji live

Transmisja na żywo daje unikalną możliwość na bezpośredni kontakt pomiędzy streamerem i obiorcą. Odbiorca może poznać ulubionego twórcę, zobaczyć jego reakcje i zachowania oraz sprawdzić cechy prezentowanego produktu. Podczas transmisji dostępny jest również chat, do którego mają wzgląd zarówno odbiorcy, jak i twórcy. Jest to bardzo funkcjonalna opcja, dzięki której, odbiorca może zadać pytania twórcy i dopytać o interesujące go szczegóły. Z kolei twórca może zebrać opinie na temat swojego produktu, projektu czy usługi.

Jak przeprowadzić dobrą transmisję live?

Na pewno trzeba się do niej porządnie przygotować, w końcu jak Cię widzą, tak Cię piszą. Transmisja live to Twoja wizytówka, trzeba zadbać o sprawy techniczne, m.in. dobry sprzęt i oświetlenie,  zacząć punktualnie, mieć wszystkie produkty pod ręką, dbać o interakcję z odbiorcą, czytać na bieżąco czat na dodatkowym sprzęcie i odpowiadać na pytania. Co więcej, podczas relacji widać głównie ręce i miejsce pracy, bałagan na biurku czy niezadbane paznokcie mogą rozpraszać odbiorcę i go w konsekwencji zniechęcić. A przecież chodzi o to, żeby odbiorca związał się z twórcą na jak najdłużej. Istnieje też możliwość, że transmisja na żywo zachęci go do wzięcia udziału w fizycznych warsztatach.

Długość relacji na żywo

Z tym bywa różnie, nie ma to jednoznacznej odpowiedzi. Zrobienie kartki może zająć godzinę, w przypadku zaawansowanego projektu mixed media to nawet kwestia trzech godzin. Trzeba się również liczyć z tym, że odbiorca może robić projekt równolegle z twórcą, należy więc odpowiednio dostosować tempo. Nie powinno być ani za szybko, bo odbiorca nie będzie nadążał, ani za wolno, bo się znudzi i przestanie oglądać.

Pytanie za sto punktów: warto czy nie warto?

Według opinii środowisk biznesowych absolutnie warto! Trzeba jednak pamiętać o tym, że czas weryfikuje jakość i tylko streamerzy dostarczający dobre i wartościowe treści osiągną sukces. Dlatego niezwykle ważne jest, żeby uczyć się na błędach, wyciągać wnioski, pracować nad sobą, polepszać warsztat i dążyć do perfekcji.

Zalety live streamingu

  • dostęp do wielu darmowych platform streamowych
  • niewygórowane wymagania sprzętowe
  • elastyczność w doborze miejsca do przeprowadzenia relacji
  • łatwy dostęp do odbiorców i możliwość pozyskiwania nowych
  • możliwość poznania twórcy
  • bezpośrednia interakcja na linii twórca – odbiorca
  • świetny sposób na promocję własnej marki i odróżnienie się od konkurencji
  • prezentowanie akcji promocyjnych i tutoriali

Wady live streamingu

  • problem z wybiciem się początkujących streamerów
  • mogą pojawiać się problemy techniczne zakłócające transmisję
  • naturalna selekcja nieatrakcyjnych kanałów

Transmisja na żywo w praktyce

Ten tekst powstał w głównej mierze z moich obserwacji z pozycji odbiorcy. Żeby poznać transmisje live ze strony twórcy i nabrać nieco doświadczenia, przeprowadziłam relację na żywo na FP sklepu Świat Pasji. Wykonałam romantyczną kartkę z elementami podróżniczymi z kolekcji Next Trip od Mintay Papers. Oczywiście relacja została zapisana i dostęp do niej można znaleźć, klikając w ten link. A projekt z live’a w całej okazałości prezentuje się tak:

Jestem ciekawa, czy chętnie prowadzisz transmisje live a może tylko uczestniczysz? Zachęcam do dzielenia się opiniami i dyskusji w komentarzach. Pozdrawiam,

Magda Kam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.