Witam.

Dzisiaj omówię kolejną interesującą technikę z wykorzystaniem tuszów Distress Oxide jaką jest resist stamping (technika oporu) oraz jej modyfikacja czyli layered resist stamping (technika warstwowego oporu). W ramach wprowadzenia do tej techniki zachęcam Cię do przeczytania na naszym blogu wpisu o embossingu na gorąco, ponieważ będę dzisiaj używała tej techniki. Do wykonania tła z użyciem embossingu na gorąco potrzebna będzie nagrzewnica, tusz do embossingu, transparentny puder do embossingu, puder antystatyczny, stemple oraz tusze Distress Oxide. Papier do mixed media przycięłam na kształt taga, ale możesz użyć innego. Jest wiele sposobów realizacji tej techniki, wybrałam ten wariant, w którym widać bazę pod stopionym tuszem transparentnym, dlatego proponuję, żebyś wybrała w miarę duże i pełne stemple, moje to strzałki w kilku rozmiarach.

Zaczęłam od zrobienia bazy techniką akwareli z 4 kolorów: Squeezed Lemonade, Spiced Marmalade, Barn Door i Vintage Photo. Wysuszyłam papier nagrzewnicą i upewniłam się, że jest suchy. Możesz również zrobić bazę za pomocą jednej z technik, o których pisałam wcześniej, np. tuszowania przez szablon lub stemplowania szablonem i przez szablon.  Dalej postępuj już zgodnie z instrukcją.

Krok 1

Nałóż puder antystatyczny na przygotowane tło, pokryj stempel tuszem do embossingu, odbij, posyp odbitkę pudrem do embossingu, roztop puder nagrzewnicą.

Przygotuj wstępnie bazę rozprowadzając po niej puder antystatyczny (może być ewentualnie puder kosmetyczny). Tuszem do embossingu dokładnie i obficie pokryj stempel, odbij na bazie dobrze dociskając i od razu posyp pudrem do embossingu. Strzepnij delikatnie nadmiar pudru. Roztop puder nagrzewnicą. Jeśli chcesz użyć kilku stempli lub stemplować tym samym wielokrotnie, odbijaj i posypuj pudrem raz za razem i dopiero na koniec roztop wszystko nagrzewnicą, zyskasz trochę czasu. Krok 1 to w zasadzie embossing na gorąco, dopiero w następnym zadziała “opór”.

Krok 2

Potuszuj papier, żeby uwidocznić odbitki.

Stopiony puder transparentny nie jest zbyt widoczny na bazie, żeby zobaczyć efekt pokryj całość tuszem (użyłam Barn Door). Możesz zrobić to przyciskając bezpośrednio poduszeczkę z tuszem do bazy lub używając aplikatora do cieniowania. Miękką ściereczką zetrzyj tusz z tych obszarów, które są pokryte stopionym pudrem i voila! Tło jest gotowe. Dzięki temu, że stemple są duże i pełne w środku, tło akwarelowe ładnie prześwituje przez warstwę stopionego pudru. I to właśnie chciałam osiągnąć.

Modyfikacja

Teraz kolej na modyfikację tej metody, czyli jak zrobić tło techniką warstwowego oporu (layered resist stamping). Możesz zacząć od białej bazy, ja pominęłam ten etap i zaczęłam od potuszowania papieru najjaśniejszym kolorem, czyli Squeezed Lemonade.

Wykonaj teraz Krok 1, czyli embossing na gorąco pudrem transparentnym, ale nie pokrywaj odbitkami całej bazy, tylko w kilku miejscach, ponieważ będziemy dodawać kolejne warstwy i stemplować.

Weź ciemniejszy tusz, u mnie jest to Spiced Marmalade, potuszuj nim całą bazę (wykonaj Krok 2). Pamiętaj, żeby dobrze wysuszyć pracę przed kolejnym odbijaniem i posypaniem jej pudrem do embossingu. Teraz dobrze widać, że tam, gdzie naniesiony jest stopiony puder kolor pozostał żółty, a wszędzie indziej jest pomarańczowy. Tusze Distress Oxide są kryjące, więc można nakładać jeden na drugi. Powtórz powyższe czynności dla pozostałych kolorów (Barn Door i Vintage Photo).

Ukończone tło widać na zdjęciu poniżej, strzałki zachowały kolor każdej warstwy. Żeby lepiej podkreślić efekt oporu, czyli kolory strzałek, na koniec potuszowałam tag jeszcze raz żółtym kolorem.

Nie pozostało mi nic innego, jak tylko udekorować moje tagi. Pierwszy ozdobiłam elementami die cuts w stylu vintage i boho. Na początku byłam sceptycznie nastawiona do tego połączenia, ale pomyślałam: “Czemu nie?” I w takiej wersji możesz go oglądać 😉

Drugi tag jest bardziej stonowany i zachowawczy, mniej w nim ozdób, wykorzystałam pasujące do stempli wykrojniki, które były w zestawie. Wycięłam kilka strzałek i ułożyłam małą kompozycję.

Jak Ci się spodobała ta technika? Jak dla mnie jest dosyć skomplikowana i czasochłonna (zwłaszcza warstwowego oporu), ale efekt jest bardzo ciekawy. Ciekawa jestem czy masz zamiar wykorzystać ją w swoich pracach. Mam nadzieję że pokażesz mi swoje eksperymenty – miłego tworzenia!

Pozdrawiam serdecznie,

Magda Kam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.