W związku z tym że omówiłam już podstawy embossingu na gorąco warto byłoby wyjaśnić i scharakteryzować puder do embossingu. Tak samo jak wiele jest jego kolorów, tak samo wiele jest jego rodzajów. Zapraszam do zapoznania się z poniższym artykułem, a sama się przekonasz.

Co to jest puder do embossingu?

To bardzo drobny proszek, który początkowo był wykorzystywany w przemyśle poligraficznym do druku termicznego. Daje on wypukłe i błyszczące wykończenie – najczęściej spotykane w kartkach okolicznościowych, ozdobnych papierach firmowych, wizytówkach itp. Obecnie puder tego typu wykorzystywany jest powszechnie przez hobbystów – najczęściej w cardmakingu.

Na rynku jest wiele rodzajów pudrów do embossingu i tak na prawdę ciężko jest wybrać ten najlepszy, ponieważ każdy z nich ma coś ciekawego do zaoferowania dla Twoich prac.

Puder do embossingu – Jak podzielić tak szeroki asortyment?

W skład pudru do embossingu wchodzą drobno zmielone pigmenty i termoplastyczna żywica syntetyczna, która pod wpływem ciepła nagrzewnicy upłynnia się tworząc wypukłą powierzchnię. Dlatego też możesz podzielić je

w zależności od grubości:

Pudry do detali (Fine / Detail). Są najdrobniejsze i dają doskonałe odwzorowanie detali. Mniejszy rozmiar drobinek żywicy i pigmentu sprawia, że jest to doskonały wybór do odbitek o bardzo małych, wręcz filigranowych elementach. Uwaga! Pamiętaj jednak, że tusz też ma znaczenie, jeśli wyjdą zacieki w odbitce, to i najdrobniejszy puder niewiele zmieni.

Pudry uniwersalne (Regular). Zawierają średniej grubości proszek i są najczęściej używane, zarówno do napisów, jak i wzorów pełnych. Występują w bardzo szerokiej gamie kolorystycznej.

Pudry gruboziarniste (Ultra High / Ultra Thick). Mają większy rozmiar drobinek żywicy, dlatego też są idealne do odbitek z dużą ilością pełnych obszarów. W związku z tym nie są zalecane szczegółowych odbitek. Tego typu pudry można również roztapiać w osobnym naczynku (melting pot), a następnie wypełniać nimi silikonowe formy, w celu uzyskania “żywicznych” elementów ozdobnych.
Tutaj zaszeregowałabym także puder UTEE (Ultra Thick Embossing Enamel), który dedykowany głównie do tego typu prac.

W zależności od tego jaki ma być ostateczny efekt, czyli wygląd stopionego proszku:

Pudry transparentne / przezroczyste (Transparent). Mają szerokie spektrum zastosowań, a otrzymane efekty mogą być różne. Ponieważ na efekt końcowy ma wpływ kolor powierzchni zdobionej bazy lub tuszu, którym odbiłaś wzór.

Pudry kryjące (Opaque). Kolor bazy nie ma wpływu na to jaki uzyskasz efekt końcowy. Jednak kolor tuszu w zależności do koloru pudru może już zmienić efekt końcowy. Warto się pobawić, jeśli lubisz eksperymentować.

Pudry metaliczne (Metallic). Mają wygląd metalu, np. wyglądają tak, jakby były wykonane ze złota, srebra, miedzi lub platyny itp. Idealne do nadania szyku lub industrialnego wyglądu Twoim pracom.

Puder świecący w ciemności (Glow in the dark). Zawiera drobinki, fluorescencyjnego proszku, który po uprzednim naświetleniu zdaje się jakby świecił w ciemności. Dla lepszego, bardziej wyrazistego efektu używaj go na białym tle.

Pudry holograficzne, irydyzujące. Po podgrzaniu otrzymasz efekt powierzchni mieniącej się różnymi kolorami w zależności od kąta pod jakim patrzysz.

Pudry dwukolorowe (two tone). Oprócz koloru posiada perłowy połysk, który idealnie uzupełnia się z podstawowym kolorem. Efekt końcowy jest gładki w dotyku, a kolor mieni się w zależności od kąta pod jakim patrzysz.

Pudry postarzające (Distress / Aged / Vintage). Po podgrzaniu w dotyku podobne są do papieru ściernego, dają efekt chropowaty i matowy. Nie są one raczej używane w celu uzyskania bardzo precyzyjnych i dokładnych wzorów.

Pudry brokatowe. Zawierają drobny lub grubszy brokat. Podobnie jak pudry postarzające w efekcie końcowym w dotyku podobne są do papieru ściernego. Należy pamiętać, że brokat sam w sobie się nie roztapia lecz wtapia się w żywicę zawartą w pudrze. Biorąc to pod uwagę efekt końcowy na filigranowych odbitkach może nie być taki, jakiego oczekujesz. Nie zalecam go do wzorów z dużą ilością detali. Po stopieniu brokat jest raczej trwale osadzony. Jest idealny jeśli lubisz blichtr. Zyskujesz cały blask brokatu bez większego bałaganu, który zwykle towarzyszy pracy z brokatem.

Oraz na pudry specjalistyczne

Pudry puchnące. Zbytnio nie zwiększają swojej objętości w porównaniu do zwykłych pudrów, jednak jego powierzchnia po stopieniu jest inna w swojej fakturze. Nie jest błyszczący, tylko matowy.

Puder klejący (sticky). Przez jakiś czas po podgrzaniu jest lepki. Umożliwia to przyklejenie do odbitki dodatkowych ozdób, np. płatków floks, miki, brokatu czy mikrokulek, itp. Można go również używać z foliami do złoceń.

Puder do folii transferowych (bonding). Po podgrzaniu jest lepki na tyle aby przylgnęła do niego folia transferowa, która po zerwaniu wierzchniej warstwy pozostawi na embossowanym wzorze warstwę transferowaną.

Dlaczego pudry do embossing’u od tego samego producenta, ale w różnych kolorach, zdają się być w innych ilościach w opakowaniach takiej samej wielkości?

Spowodowane jest to różnorodnością pigmentów i dodatków wchodzących w skład pudrów. Pigmenty są to zazwyczaj rozdrobnione rożnego rodzaju minerały np. kamienie szlachetne itp. Każdy ma inny skład i gęstość, dlatego też przy tej samej objętości waga każdego pigmentu będzie inna oraz analogicznie przy tej samej wadze objętość będzie różna.

Mam nadzieję że mój artykuł wyjaśnił co to jest ten magiczny proszek pod nazwą puder do embossingu. A sama technika stanie się jedną z Twoich ulubionych, dzięki czemu wiedza o pudrach będzie miała zastosowanie. Daj znać w komentarzu Czy wpis w jakikolwiek sposób Ci się przysłużył 🙂

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.