W niedalekiej przeszłości moją uwagę na Pinterest przykuły obrazy oznaczone hasłem neurographica art (neurografika). Są one na tyle ciekawe i interesujące, że zgłębiłam temat i postanowiłam go zaprezentować czytelnikom bloga Kreatywnego. Dodam, że swego czasu Magda przybliżyła pojęcie doodlingu i zentangle. Zatem, jeśli lubisz wykorzystywać wszelkiego rodzaju gryzmoły w swoich pracach to znajdziesz dziś tu coś dla siebie.

Niemniej nie zamierzam robić wykładu na ten temat, zamierzam jedynie pokrótce opisać na czym neurografika polega. 

Co to jest neurografika?

Zacznę może od początku: neurografika to metoda artystyczno-terapeutyczna opracowana przez przez Pavla Piskareva – psychologa, artystę, mistrza Tai Chi, nauczyciela medytacji. Jest ona sposobem na pobudzenie wyobraźni oraz tworzenie swojej nowej i lepszej rzeczywistości, przede wszystkim, ma pomagać radzić sobie z różnymi problemami. Uczy ona kontaktu ze sobą, jest skuteczna w procesie modelowania wyobraźni i realizowania marzeń. Poprzez rysunek docieramy do psychiki by móc pracować ze swoimi wewnętrznymi doświadczeniami. Pewnie dlatego ta metoda szybko się rozrasta, znajdując wielu zwolenników. 

Jakie akcesoria są potrzebne do tej techniki?

Przyda się to co masz pod ręką nie musisz kupować nic nowego, ale zawsze możesz 😉
Podstawą jest papier, marker i coś do nadania koloru.

Neurografika jest metodą opartą na rysowanych mazakiem / pisakiem neuronowych linii i kształtów. Rysując pozwalamy ręce kreślić linie i wzory, które są odzwierciedleniem naszych wewnętrznych procesów.

 

Krok 1

Rysunek neurograficzny zaczyna się od intencji, czyli od tego, co chciałabyś osiągnąć. Pomyśl, z jakim bolesnym tematem chcesz pracować, jak się teraz czujesz, jakie dominują w Tobie emocje? Masz jakiś problem – sprecyzuj go. Zastanów się z czym sobie nie radzisz, co chcesz zmienić  lub czego pragniesz? Możesz to zapisać, a możesz jedynie pomyśleć.

 

Krok 2

Następnie zacznij rysować (max. 5 sekund) – nie oceniaj, rysuj spontanicznie. Nie zastanawiaj się jak to wygląda, po prostu wyrzuć z siebie to co cię dręczy i męczy. Linie mogą być gładkie, ale mogą być również ostre, na tym etapie to nie ma większego znaczenia. Zwyczajnie wyładuj swoje emocje. Jeśli jakaś linia kończy się po środku strony / kartki, to pociągnij ją do krawędzi.

Krok 3

Redukcja stresu. Gdy linie się przecinają tworzą 4 kąty – ostre zakończenia sugerują konflikt i zdenerwowanie. Aby temu zaradzić zaokrąglij wszelkie ostre zakończenia i przecięcia linii. Dzięki temu procesowi w Twoim obrazie zaczną wyjawiać się komórki neuronowe.

Krok 4

Dodaj linie uziemiające – mają one uzmysłowić Ci że masz kontrolę. Niech Twój rysunek zintegruje się z całą stroną. 

Linia – ma cechy natury, jak wiesz w przyrodzie nie ma nic powtarzalnego. Kreśląc linię, miej w świadomości obraz np. falujących i krętych linii wód, czy pasma gór.

Możesz również dodać kształty geometryczne – koła, kwadraty czy trójkąty. 

Koło – to metafora harmonii i jedności. Jung interpretuje koło/okrąg jako upływ czasu i przemijanie. Dla niektórych to źródło energii i stan dobroci. Oczywiście jest ono również symbolem postępu.

Kwadrat jest archetypem niezawodności, pewności i stabilności. Daje poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa – ściana w kwadracie przypomina o oparciu. 

Trójkąt chyba przede wszystkim, symbolizuje konflikt. Jednak jednym z jego znaczeń jest symbol Trójcy Świętej.

Ponownie powstaną przecinające się, ostre kąty, które należy złagodzić zaokrągleniem ich.

Krok 5

Pora na dodanie koloru, możesz użyć – kredek, markerów, akwareli, farb itp. – czego tylko zechcesz. Wybór kolorów również należy do Ciebie. Zostaw wszystko swojej intuicji – ona wie co robi. Jeśli chcesz pozostawić jakieś sekcje puste – zrób to. Dodatkowo możesz eksperymentować z cieniowaniem i miksowaniem kolorów. Oczywiście możesz również mieszać ze sobą  różne media.

Markery akwarelowe

Kredki 

Podpowiedź: pomyślałam sobie, że do nadania kolorów możesz użyć również kawałków papieru w różnych kolorach czy deseniach.

 

Krok 6

Refleksja. Po dodaniu linii uziemiających, intuicyjnych okręgów i dodaniu koloru, przyjrzyj się swojemu rysunkowi z nieco większej odległości. Jeśli potrzebujesz obracaj go. Co widzisz? Jak się czujesz? Czy podobał Ci się proces twórczy?

 

Moje uwagi i  spostrzeżenia:

No cóż podejdę do tego jak rękodzielniczka. 

  • Jeśli zamierzasz do kolorowania użyć akwareli, to musisz pamiętać aby wykorzystać papier akwarelowy i permanentny marker. Może przydać się również taśma malarska do podklejenia kartki.
  • Z kolei jeśli zamierzasz kolorować kredkami, to papier i wodoodporność markera nie są już takie ważne.
  • Jeżeli będziesz używała markerów alkoholowych, to pamiętaj aby do kreślenia linii nie używać markera alkoholowego,  gdyż wejdą ze sobą w reakcję i powstaną zacieki.
  • Natomiast jeśli zamierzasz wykorzystać moją podpowiedź z papierem, to przydatne będą nożyczki i klej.

Bardziej interesuje mnie aspekt artystyczny niż terapeutyczny neurografiki. Dla mnie na pierwszy rzut oka jest ona rewelacyjną formą relaksu i zatracenia się w tworzeniu – szczególnie podczas rysowania i zaokrąklania. Doszłam do wniosku, że technika ta ma coś wspólnego z zentangle. Jednak nie chodzi o sposób rysowania, a o wpływ na nas, naszą psychikę i nasze odczucia. A Ty co o tym myślisz?

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.