Jakiś czas temu omówiłam tą technikę i potrzebne do niej produkty – monoprinting. Jednak dziś postaram się nieco rozwinąć tamten artykuł. Zamierzam nieco bardziej skupić się na płytkach jak i na mediach. Zatem jeśli monodruk (monoprinting) Ciebie zainteresował, to zapraszam do lektury. Myślę że warto opanować podstawy 😉

 

Monodruk płytki

Zacznę może od przybliżenia płytek żelowych. Jak już pisałam w poprzednim wpisie płytki są miękkie i sprężyste jak żelek. Są stabilne i nadają się do wielokrotnego użytku. Oczywiście o ile są właściwie eksploatowane – o tym też będzie 😉 .

Na rynku istnieje kilka firm produkujących płytki żelowe. W związku z tym tak samo są one w różnych kształtach i różnych rozmiarach. Możesz znaleźć płytki bazowe, jak i płytki do nadawania wzorów (impresji) czy też mini płytki do odbitek stemplowych. Niestety muszę wspomnieć iż nie jest to najtańszy produkt, ale za świetną jakość się płaci. Oczywiście możesz wykonać sama płytkę żelową – przepisów w sieci jest mnóstwo. Taka samodzielnie wyprodukowana płytka może być świetną alternatywą dla drogiego produktu, gdy nie wiesz czy ta technika Ci się spodoba. Jednak do częstego i regularnego stosowania polecam oryginał. 

Płytka żelowa sama w sobie jest jakby lepka i  tłustawa – to dobrze, taka ma być. 

Zazwyczaj ma ona po obu stronach folię i zapakowana jest w plastikową obwolutę. Nie wyrzucaj folii i tego opakowania – przydadzą Ci się do przechowywania płytki 😉 .

 

Monodruk media

Możesz użyć niemal każdego medium aby pracować z płytką żelową. Mogą to być: tusze, mgiełki, kredki żelowe, markery, akwarele, gwasze itp. Jednak chyba najczęściej używane są farby akrylowe. Niektóre media mogą zabarwić płytkę. Jednak pamiętaj, że tak jak przy stemplach nie wpływa to na jakość odbitki, w tym przypadku jakość druku.

 

Monodruk czym i na czym pracować

Barwniki możesz nakładać różnymi sposobami, ale na początku chyba najwygodniej używać wałka. Oprócz niego możesz używać szpatułki, szpachelki, pędzla silikonowego i zwykłego, gąbki itp. Wałek może być akrylowy lub gumowy –  to zależy jaki posiadasz lub z jakim Ci się lepiej pracuje. Najważniejsze to nie używać nic ostrego, aby nie uszkodzić płytki.

Na czym możesz transferować z użyciem płytki żelowej? Oczywiście na papierze, niemal każdego rodzaju – nie zalecany jest jedynie papier glossy taki jak do zdjęć. Dlatego też możesz korzystać z papieru: ksero, wizytówkowego, śniadaniowego, do pieczenia, technicznego, kalki, bibuły itp. Jak i również wszelkiego rodzaju papierów z recyklingu – stare faktury / rachunki, stare koperty, gazety, papierowe torby itp. Monodruk możesz także wykonywać na tkaninach – najlepsze są te dość zbite typu płótno bawełniane. Podczas testów ocenisz z czym najlepiej Ci się pracuje.

 

Monodruk jak zacząć

Pracuj na płaskim podłożu, najlepiej zabezpieczonym matą do mediów. Są osoby, które układają płytkę na kartce papieru, są i takie, które kładą płytkę bezpośrednio na macie do mediowania. Nie mniej jednak ja wolę kłaść swoją płytkę na macie szklanej – jest ona wtedy stabilna i nie “jeździ” po biurku 😉 . Aby zacząć pracę zdejmij folię z wierzchniej warstwy płytki i możesz działać.

Są różne sposoby pracy z płytką żelową – można drukować kolejne warstwy na jeden papier. Jednakże można kolejne warstwy nakładać na płytkę i dopiero “zbierać” nadruk. W tym drugim przypadku powinnaś pamiętać, że warstwa, którą nakładasz jako pierwszą po przetransferowaniu całości będzie widoczna na wierzchu Twojego druku. 

Oczywiście nie musisz czyścić płytki po każdym transferze – pozostałości farby dodają przyszłym tłom swego rodzaju smaczku 😀

 

Monodruk krok po kroku z użyciem farby akrylowej

Nanieś kilka kropel farby (jednego lub 2-3 kolorów) na płytkę żelową. 

Następnie rozprowadź ją wałkiem pracując w różnych kierunkach. 

Kolejno możesz położyć arkusz papieru i zebrać druk lub nałożyć szablon,

położyć kartkę odcisnąć tą część farby, która nie została osłonięta przez szablon. Możesz użyć wałka aby przycisnąć arkusz papieru do podłoża, albo masować go dłońmi.

Po zdjęciu szablonu możesz albo nałożyć kolejny kolor, albo “zebrać” druk. 

 

Na płytce wciąż jest farba, połóż arkusz papieru aby ją zebrać. Wykonaj ponownie czynności umożliwiające kartce zebranie farby. I gotowe 🙂 

Oczywiście tylko Ty decydujesz czy druk na arkuszu jest skończonym dziełem czy nałożysz na niego jeszcze kilka warstw. W ten sposób możesz się bawić cały dzień, o ile starczy Ci papieru i farby. Niech dzieje się magia!

Drukowanie płytką żelową w 99% ma nieprzewidywalny efekt, nigdy nie wiesz jaki uzyskasz rezultat. Nie ulega wątpliwości, że możesz starać się uzyskać konkretny efekt, ale tak naprawdę nigdy nie wiesz co się przeniesie na papier. Przypomnę, że podobnie jak ze stemplami zyskujesz lustrzane odbicie wzoru – warto o tym pamiętać.

 

Teraz pora na nieco informacji o eksploatacji płytek żelowych –  obiecałam 😉

Jeśli często zamierzasz pracować z płytkami to nie jest konieczne ich czyszczenie między sesjami – farba z wcześniejszych tłoczeń może dodać dodatkowego smaczku kolejnym drukom. Jednak jeśli wiesz, że przez dłuższy czas płytka będzie odpoczywała, to dobrze jest ją właściwie zabezpieczyć. Przede wszystkim wyczyścić – może być wodą z mydłem, środkiem do dezynfekcji dłoni lub oliwką dla niemowląt. Ta ostatnia dodatkowo działa na płytkę żelową regenerująco. 

Płytkę należy przechowywać w pozycji leżącej, najlepiej w opakowaniu w którym ją kupiłaś – wspominałam o tym. Przyklejając folię lub arkusze papieru sprawdź czy nie zostały jakieś bąbelki powietrza żeby powierzchnia płytki się nie odkształciła.

Ważne!

Płytki żelowe są wrażliwe na ciepło, dlatego nie przechowuj ich w słońcu ani w pobliżu kaloryfera. Dodatkowo zawierają one olej mineralny, dlatego nie zostawiaj płytki na powierzchni chłonnej np. typu drewniany blat. Materiał żelowy dopasowuje się do powierzchni, na której leży. W związku z tym staraj się aby na powierzchni nie było żadnych nierówności, gdyż odcisną się one w płytce. Nie owijaj plastikowej folii ani papieru woskowanego wokół płytki żelowej, ponieważ powoduje to odciśnięcie pomarszczonej tekstury na talerzu. Natomiast te odciski wpłyną na jakość wydruku.

Monodruk podsumowanie

To oczywiście nie wszystko o pracy z płytką żelową i techniką monodruku. Pokazałam tylko kilka najprostszych kroków na start. Niebawem zamierzam pochylić się nad większą ilością technik pracy z płytką żelową.

Ten kawałek plastra żelu to z pewnością najwspanialszy “wynalazek” artystyczny i terapeutyczny. Tak, terapeutyczny, bo zabawa z tą płytką odrywa od rzeczywistości, a zarazem wyzwala w nas dziecko. Owszem na początku może czujesz się nieswojo, gdyż nie możesz kontrolować efektów. Jednak kiedy już się przyzwyczaisz i zaczniesz się bawić, to nie będziesz chciała skończyć. Akceptuj wszystko co stworzysz, baw się i eksperymentuj!

Te niesamowite tła które wykonasz możesz wykorzystać w najrozmaitszy sposób. Możesz zrobić z nich art journal, ATC, karty pocztowe, kolaże oraz wiele, wiele innych – ogranicza Cię jedynie wyobraźnia. To po prostu świetna zabawa!

 

Mam nadzieję że tym wpisem jeszcze bardziej zachęciłam Cię do zabaw i eksperymentów w tej technice. Jeżeli tak to koniecznie pochwal się efektami. Natomiast jeśli nadal masz pytania, to zadaj je w komentarzu. Pomogą mi one w szykowaniu kolejnego wpisu w stylu co chciałabym wiedzieć zanim zaczęłam zabawę z płytką żelową.

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.