Do wykonywania odbitek stemplowych potrzebujesz tuszów w poduszkach (padach) więc na nich się skupmy. Oczywiście nie będę w stanie opisać wszystkich, tak wiele jest dostępnych na rynku. Jednak postaram się przedstawić podział i rodzaje tuszów w poduszkach. Zastanawiasz się czasem czy dany tusz spełni Twoje oczekiwania? A może zastanawiasz się który tusz będzie najlepszy? Ten artykuł powinien Ci pomóc w doborze odpowiedniego medium.

 

Tusze w poduszkach dzielimy na kilka rodzajów:

  1. tusze barwiące (dye inks) – na bazie wody:

Poduszka z tuszem zwykle jest z filcu lub z filcu pokrytego materiałem co zapobiega nabraniu zbyt dużej ilości tuszu na stempel.

Dość szybko wysychają i są odpowiednie do różnych rodzajów papieru. Jednak na tych bardziej chłonnych mają tendencję do tworzenia “pajączków”. Tusze barwiące wnikają głęboko w papier z racji swej konsystencji przez co ich kolor może być mniej intensywny. Nie są kryjące, zdają się być półprzezroczyste, raczej nie są permanentne. Paleta barw tuszów barwiących jest ogromna, niestety nie posiadają koloru białego.

Ze względu na szybsze schnięcie nie nadają się do embossingu. Tusze dye ink są świetne do odbijania wszelkiego rodzaju stempli – zarówno tych bardziej ażurowych jak i tych pełnych).

Tusze wodne nie zawierają kwasów. Nie są również odporne na blaknięcie, dlatego nie zaleca się ich do prac, które mają być trwałe.

Tuszów wodnych możemy używać do kolorowania odbitek – odciskamy kolor z danej poduszki na folii z acetatu, macie do mediów lub bloczku akrylowym i za pomocą pędzla oraz wody możemy malować jak akwarelami. Tak odbite kolory, które wyschły na macie itp. możemy również aktywować wodą i ponownie używać.

Tusze na bazie wody są wodoreaktywne i rozmazują się przy kontakcie z mokrymi mediami. Jednak są idealne do pracy z markerami alkoholowymi np. Memento.

W zależności od producenta mogą się różnić nieco konsystencją, dobrze zatem przetestować odbitkę “na brudno” zanim użyjemy jej w projekcie.

Tutaj należy wspomnieć o tuszach Distress Ink, które nieco różnią się od innych – wolniej wysychają, można ich używać do embossingu, a dzięki temu że dobrze reagują z wodą można je wykorzystać w różnych technikach.

Można lecz niekoniecznie trzeba przechowywać je “do góry nogami”. Jeśli poduszka wydaje się być podeschnięta, możesz użyć specjalnego preparatu (ink refresher) lub reinkera do jej uzupełnienia. Po pracy z tuszami wodnymi stemple czyścimy nawilżoną szmatką.

 

  1. tusze pigmentowe (pigment inks) – na bazie wodnoglicerynowej

Poduszka jest gąbeczką nasączoną pigmentowym barwnikiem o gęstej, lekko tłustawej konsystencji. Tego typu poduszki są bardziej narażone na wysychanie niż poduszki z tuszami na bazie wody, dlatego też częściej wymagają uzupełniania reinkerami.

Tusze pigmentowe są bardziej kryjące od tuszów barwiących, dzięki czemu są idealne do odbitek na różnokolorowych papierach – tusz skupia się na wierzchu, a nie wsiąka w papier jak przy tuszach barwiących.

W palecie barw znajdują się kolory metaliczne i kolor biały dzięki czemu możemy odbijać również na bardzo ciemnych papierach. Ze względu na swoją grubą konsystencję nie wszystkie nadają się do odbijania motywów o drobnych detalach.

Tusze pigmentowe są bardziej odporne na blaknięcie, dlatego też można stosować je w scrapbookingu, ich kolory są bardziej żywe i nasycone. Schną dłużej, dzięki czemu możemy je stosować do embossingu. Ze względu na długi czas schnięcia i tłustą konsystencję nie zaleca się ich do stemplowania na zdjęciach i powierzchniach nieporowatych. Czasem schnięcie można przyspieszyć za pomocą nagrzewnicy.

Wyjątkiem są tusze szybkoschnące Brillance i Versafine, których można używać również na nieporowatych powierzchniach.

Większość z tuszów pigmentowych po wyschnięciu jest wodoodporna, dzięki czemu można je używać do pracy z akwarelami.

Przy tej grupie tuszów warto wspomnieć o tuszach mix’d media ink – idealne do wszelkich prac z wykorzystaniem różnego rodzaju mediów.

Należy je przechowywać “do góry nogami” tak aby tusz skupiał się na wierzchu poduszki.

Po pracy z tymi tuszami stemple należy wyczyścić specjalnym środkiem, wodą z mydlinami lub za pomocą nawilżanych chusteczek.

 

  1. tusze kredowe (chalk inks) – na bazie wody

Mają bardzo podobne właściwości jak tusze pigmentowe, jednak po wyschnięciu dają matowy efekt. Zazwyczaj wysychają szybciej niż tusze pigmentowe i raczej są odporne na blaknięcie, nie zawierają kwasów. Nie są zalecane do odbijania wzorów zawierających drobne detale i do embossingu. Po wyschnięciu nie powinny się rozmazywać przy kontakcie z wodą, choć to zależy od rodzaju papieru na jakim zostały użyte.

Ze względu na swe wartości kryjące dobrze wyglądają odbitki na ciemnych papierach. Mają zastosowanie na wszelkiego rodzaju powierzchniach.

Po pracy z tymi tuszami stemple należy wyczyścić w wodzie z mydlinami lub za pomocą nawilżanych chusteczek.

 

  1. tusze permanentne – na bazie rozpuszczalników (solvent inks)

Poduszka tuszu stazOn wykonana jest z filcu pokrytego zwartą tkaniną, dodatkowo opakowanie zawiera specjalną acetatową nakładkę na poduszeczkę, należy jej używać żeby tusz nie zwietrzał i nie wysechł. Warto też wspomnieć, że poduszka pachnie migdałami – uwielbiam ten zapach.

Tusze tego typu są szybkoschnące i trwałe, nie zawierają kwasów, jednak są na bazie rozpuszczalnika, więc raczej nie są zalecane do używania ze stemplami polimerowymi (akrylowymi).

Dzięki swoim właściwościom tusz tego typu może być używany na wszelkiego rodzaju powierzchniach takich jak: papier, kalka, metal, plastik, papier błyszczący, folie przezroczyste (acetatowe), skóra, szkło, ceramika i tkaniny. 

Po pracy z tymi tuszami stemple należy wyczyścić specjalnym środkiem, wodą z mydlinami lub za pomocą nawilżanych chusteczek.

 

  1. tusze permanentne – archivalne na bazie olejowej (archival inks)

Poduszka tuszu Archival wykonana jest z filcu pokrytego zwartą tkaniną. 

Tusze są na bazie olejowej, wysychają w przeciągu 3-5 minut, nie zawierają kwasów, są permanentne i wodoodporne. Nie rozmywają się podczas pracy z tuszami na bazie wodnej oraz z kredkami czy markerami akwarelowymi. Można ich używać na powierzchniach porowatych i nieporowatych (na tych drugich warto podsuszyć nagrzewnicą). Dodatkowo Archival świetnie się sprawdza do stemplowania na tkaninach. Uwaga: jeśli tkanina ma być regularnie prana to tusz może puścić.

Dzięki ich formule odbitki są wyraźne nawet w przypadku bardzo szczegółowych stemplach. Dodatkowo możesz również używać ich do tuszowania.

Po pracy z tymi tuszami stemple należy wyczyścić specjalnym środkiem, wodą z mydlinami lub za pomocą nawilżanych chusteczek.

Tusze archivalne są sprzedawane w różnych opakowaniach białych i czarnych. Białe są z linii Ranger i Wendy Vecchi natomiast czarne są z linii Tim Holtz (kolory są te same do w linii Distress). I tu pojawia się dodatkowy smaczek  – tusz archival w kolorze czarnym nazywa się jet black, natomiast ten z linii Tim Holtz to black soot – mają zupełnie różne odcienie.

 

  1. tusze hybrydowe (hybrid inks)

Łączą w sobie cechy tuszów barwiących i pigmentowych:

  • są szybkoschnące;
  • nie zawierają kwasów;
  • są odporne na blaknięcie;
  • dobrze odbijają drobne elementy;
  • są bardziej kryjące niż tusze wodne, jednak mniej kryjące niż pigmentowe;
  • są wodoodporne – współpracują z akwarelami;
  • w większości współpracują z markerami alkoholowymi;
  •  są permanentne (choć na niektórych powierzchniach wymagają utrwalenia nagrzewnicą)

Nie ma problemu z zastanawianiem się do jakiej powierzchni je stosować, gdyż są zalecane do każdego typu. Dodatkowo są świetne do prac typu mixed media.

Dosyć łatwo się je czyści ze stempli – wystarczy nawilżona szmatka.

 

Innym typem tuszów hybrydowych są Distress Oxide – łączą one ze sobą zalety tuszów wodnych distress oraz tuszów pigmentowych (kredowych). Tusze utleniają się na powietrzu i zmieniają nieco kolor.

Są stworzone na bazie pigmentów, które reagują z wodą – w tym procesie następuje efekt utlenienia i zmiany barwy. Efekty jakie powstaną są uzależnione od ilości tuszu i wody jakiej użyjesz.

Dość dobrze sobie radzą podczas odbijania motywów z dużą ilością drobnych detal.

W porównaniu z tuszami Distress Ink mają bardziej intensywne barwy, są bardziej kryjące – można nimi stemplować na ciemnych powierzchniach. Dzięki swojej konsystencji dają aksamitny efekt powierzchni.

 

  1. tusze specjalne

A. tusz do embossingu (embossing ink) – na bazie gliceryny

To specjalne tusze do pracy z pudrami do embossingu (wytłaczania) –  w zasadzie są tuszami pigmentowymi bez pigmentu. Są lepkie i długo schną, więc mamy wystarczająco dużo czasu aby odbity motyw pokryć pudrem.

Najczęściej są bezbarwne (clear) lecz bywają również barwione, aby było widać gdzie znajduje się odbity motyw.

B. tusz do znaków wodnych np. Versa Mark (watermark stamp pad)

Mają one na celu stworzenie efektu znaku wodnego na kartonie, dzięki czemu możemy stworzyć bardzo oryginalne tła techniką resist (oporu). Ponieważ są to tusze wolno schnące i raczej “lepkie”, to doskonale sprawdzają się w embossingu.

Do tej grupy można zaliczyć również tusz Perfect Medium – co prawda ma on zastosowanie głównie z proszkami perfect pearls, ale dzięki swojej konsystencji równie idealnie nadaje się do embossingu i techniki resist.

C. poduszka z klejem (glue pad)

Nie jest ona tuszem do embossingu, ale przezroczystym klejem. Można go używać również z użyciem shiny powder, brokatu, miki, flocks-ów, płatków folii, folii do złoceń itp.

D. poduszka Alcohol lift-ink (podnieś tusz)

Alcohol Lift-Ink to przezroczysty tusz, który został zaprojektowany do usuwania koloru z powierzchni nieporowatych i go przenoszenia na powierzchnie porowate. Formuła tuszu w poduszce jest bezpieczna w użyciu zarówno dla gumowych, jak i przezroczystych stempli. Jak sama nazwa wskazuje, preparat dosłownie „unosi” alkoholowy tusz z papieru Yupo i pozostawia po sobie “efekt ducha”.

Ciekawa jestem czy artykuł okazał się pomocny i czy wszystkie rodzaje tuszów w poduszkach goszczą w Twojej pracowni. Masz swoich faworytów? Ja uwielbiam tusze Distress Oxide. Dodatkowo chciałam przypomnieć że swego czasu zrobiłam porównanie białych i czarnych tuszów w poduszkach – zapraszam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.